John Zorn / Laurie Anderson / Bill Laswell

Vrijdag 14 augustus 2020 / 21.30-23.00 u. / Main Stage

John Zorn: sax
Bill Laswell: bass
Laurie Anderson: Violin & other

De deuren openen deze festivaldag om 14.00 u.
Dit is een staand concert.
Tickets kosten 44 euro. Kindertickets zijn beschikbaar aan 8 euro (zie voorwaarden).
Uw ticket is geldig voor alle concerten van deze festivaldag

Zaterdag 14 augustus 2021
Main Stage
21u30 – 23u00 – John Zorn / Laurie Anderson / Bill Laswell
19u30 – 20u45 – TBA
17u30 – 18u45 – TBA
15u30 – 16u45 – TBA

Club Stage
23u00 – 00u00 – Malaby-Dumoulin-Ber
20u50 – 21u25 – Reservoir Ghosts
18u50 – 19u25 – Pentadox ‘Fragments of Expansion’
16u50 – 17u25 – Dream Tree (Ber-Soet-De Looze)
14u30 – 15u30 – TBA

Op zaterdag 14 augustus staan liefst drie iconen uitzonderlijk samen op het podium: John Zorn, Laurie Anderson en Bill Laswell – een trio dat de voorbije vijf decennia in de frontlinie stond van de avant-garde. John Zorn staat vanzelfsprekend geboekstaafd als de grootste duvelstoejager van de drie. En sowieso ook als één van de eigenzinnigste, spraakmakendste en invloedrijkste muzikanten uit de geschiedenis. Van klassiek en jazz over soundscapes en exotica naar rock en metal, er is weinig waar Zorn zijn demonen nog niet op heeft losgelaten. “Hij heeft de wereld groter gemaakt voor muzikanten”, vertelde Mike Patton onlangs nog aan Rolling Stone, dat een hommage bracht aan het genie van John Zorn. Waarmee de Faith No More-frontman in feite vooral wou zeggen dat geen andere muzikant ooit zo gretig én voortreffelijk buiten de lijnen heeft gekleurd dan Zorn. Al moet uiteraard gezegd dat ook Laurie Anderson zich de voorbije decennia in de verrukkelijkste bochten heeft gewrongen. En lang niet alleen op muzikaal vlak: ze legde eveneens acht boeken in de winkel, en haar laatste film Heart of Dog zat in competitie op het filmfestival van Venetië. Meer nog: The New Yorker omschreef Anderson ooit als de meest vooraanstaande én conceptuele kunstpopfilosoof aller tijden, en op haar 73ste lijkt ze er nog altijd op gebrand om die ‘titel’ alle eer aan te doen. Ook al blijft ze in de eerste plaats een onvervalste muziekpionier die niet alleen Philip Glass en Lou Reed, maar ook menig elektronicaproducer tot het uiterste dreef. Ten slotte is er de Amerikaanse bassist Bill Laswell, die de afgelopen vier decennia aan de knoppen zat van platen van onder meer Herbie Hancock, Iggy Pop, Afrika Bambaataa en Laurie Anderson. Maar ook als muzikant grossierde Laswell – zowel solo als met Brian Eno, Ryuichi Sakamoto en John Zorn – al die jaren vrolijk in de meest uiteenlopende genres: van jazz over hiphop naar zelfs dub, reggae en drum & bass.